Kiire tappaa hyvinvoinnin

Koska viimeksi pysähdyit ja hengitit syvään? Joit kupin kahvia parvekkeella tai terassilla, ilman LinkedInin tai Facebookin feediä? Koska viimeksi venyttelit? Vai onko sinulla ollut liian kiire?

 

Kiireen merkitys

Oletko miettinyt, mitä kiire sinulle merkitsee? Ihailetko ihmisiä, joiden kalenteri on täynnä – he ovat varmasti menestyjiä! Vai ovatko? Koetko olevasi tärkeä henkilö organisaatiossasi, koska sinulla on kiire? Edustaako kiireinen ihminen sinulle menestyvän kasvuyrityksen sankaria? Onko kiireestä tullut sinulle elämäsi keskeinen arvo?

Voi, kun minulla olisikin aikaa auttaa, mutta minulla on liian hoppu.
Nyt en ehdi.
Tämä kiire stressaa!
Näytätpä sinä kiireiseltä.
Meillä on nyt niin kiire, ettemme käsittele tätä asiaa.

Kiire ei ole synonyymi sanalle tärkeä, tehdään se selväksi. Johtaja on se, joka luo yritykseen kulttuurin ja käsityksen siitä, mikä on tärkeää. Jos johtaja on jatkuvasti kiireinen, ei ehdi olemaan läsnä, lempeät arvot viestittyvät henkilöstölle vähemmän tärkeänä.

Työntekijä voi kokea, että viestimällä olevansa kiireinen, on ainoa tapa kertoa johtajalle tekevänsä jotain tärkeää ja lopputuloksena on kulttuuri, jossa kukaan ei enää ehdi pysähtyä tärkeimmän äärelle, kun on niin kiire suorittaa jotain mistä kukaan ei ihan saa kiinni.

 

Positiivinen kiire

Positiivinen kiire kannustaa ja motivoi, jättäen kuitenkin tilaa inhimilliselle kanssakäymiselle. Ihminen on laumaeläin, joka haluaa pohjimmiltaan tuntea olevansa arvostettu, merkityksellinen ja hyödyllinen oman laumansa keskuudessa.

Positiivisena se antaa tilaa myös epävarmuudelle, pelolle ja huolille. Nämä ovat täysin normaaleja tunteita, joita jokainen meistä kokee elämänsä aikana – niin työelämässä kuin henkilökohtaisessakin elämässä. Henkilöstö kokee turvalliseksi tuoda näitä asioita julki, ilman kahvihuonepurnausta tai tupakkapaikan kärvistelyä johtajan selän takana.

 

Luo luottamuksen yrityskulttuuri!

  • Pysähdy ja hengitä syvään kymmenen kertaa. Huomaa stressitasosi laskevan, ja samalla kiireesi helpottavan.
  • Jäsennä kiirettä aiheuttavat asiat. Mitkä ovat
    • Kiireisiä ja tärkeitä
    • Kiireisiä mutta ei tärkeitä
    • Tärkeitä mutta ei kiireisiä
    • Ei tärkeitä eikä kiireisiä
  • Luota ja usko henkilöstösi osaamiseen. Delegoi ne asiat, jotka eivät ole välttämättömiä juuri sinun hoidettavanasi.
  • Mieti fokuksesi uudelleen. Onko katse pysynyt pallossa vai rönsyileekö homma nyt turhan äärellä?
  • Mieti arvosi uudelleen: mitkä ovat sinulle aidosti merkitykselliset asiat?
  • Valmenna joukkuettasi ja kerro heille, mikä on merkityksellistä ja tärkeää. Konkretia auttaa tässä yläpilven tavoitteiden sijaan.
  • Ole rehellinen ja avoin, niin henkilöstöllesi kuin itsellesikin. Kysy, mitä sinulle/minulle kuuluu. Älä hyväksy vastausta ”kiire”.

 

Kirjoittanut
Saara Vehoniemi
Liiketoimintajohtaja