Ole rohkeasti myyjä!

Avainasiakaspäällikkö, asiantuntija, konsultti, myyntipäällikkö, kasvu-ninja. Siinä murto-osa myyjistä käytetyistä titteleistä. Puhutaan päälliköistä ja managereista, mutta työn ydin jää kuulematta sokerikuorrutteen alta. Myynti on myyntiä, ja siitä pitää olla ylpeä.

 

Myyjän työhön liitetään erilaisia uskomuksia ja ennakkoluuloja; myyjä tuputtaa tuotteitaan, on ylipirteä tai ylisosiaalinen kummajainen, varmasti valehteleekin kaupan toivossa. Vaikka myynti kehittyy yhä enemmän ratkaisukeskeiseen suuntaan, nämä uskomukset ovat edelleen tiukassa. Muuttuuko myynnin arvostus, jos myyjät itse pelkäävät työnsä mukaista titteliä?

 

Myyjä ihmisenä

Myyjän tärkein ominaisuus ei ole puheen tuottamisen jalo taito. Päinvastoin – myyjän tärkein ominaisuus on taito kuunnella. Ratkaisukeskeisessä myynnissä ensin otetaan huomioon asiakkaan tarpeet ja vasta sen jälkeen yhdistetään nämä oikeaan tuotteeseen tai palveluun.

Klousauskysymyksen jälkeen tulevan kiusallisen, jopa piinallisen hiljaisuuden sietäminen on jokaiselle myyjälle tuttu hetki. Aito myyjä antaa kuitenkin asiakkaan pohtia vastaustaan rauhassa luottaen siihen, että asiakkaan kanssa on käyty läpi tuotteen tai palvelun tuoma hyöty. Hän on kuitenkin valmis kertaamaan asioita, mikäli asiakas niin haluaa.

Pitkäjänteisyys, ei-vastauksen suodattaminen, tehokkuuden ylläpitäminen, omasta jaksamisesta huolehtiminen, keskustelutaito ja kyky saada asiakas innostumaan ovat hyvän myyjän ainesosia. Miksi tällainen superihminen pitäisi kääriä titteleiden sokerikuorrutteeseen? Peruselementissään tämä liiketoiminnan mahdollistaja on kuitenkin myyjä.

 

Myynnin arvostus nousussa

Sokerikuorrutettujen titteleiden viljelyllä on ollut positiivisiakin vaikutuksia. Myyntityöstä on tullut hieman haluttavampi työtä etsivien ja uraa suunnittelevien joukossa. Myynnin tulospalkkaus on noussut huimasti eikä hyvä myyjä kitkuta enää näkkileivällä. Myös myyjien työsuhde-edut ovat nykyään erinomaisia – on työsuhdeautoa, -puhelinta ja työkykyä ylläpitäviä etuuksia kuten kuntosalikortteja ja teatterilippuja.

Myynnin arvostus näkyy myös rekrytoinnissa. Enää ei oteta ketä tahansa kadulta myymään, eikä bussilastillista kokelaita heitetä syvään päähän kokeilemaan. Jo työpaikkailmoituksissa on määritelty ominaisuuksia, joita myyjältä toivotaan. Vielä 2000-luvun alussa riitti, kun tiesit tuotteesta kaiken, nyt vaaditaan asiakkaan ongelman ymmärtämistä ja tilannetajua.

Organisaatioissa myyjien arvostus on siis noussut, mutta asiakaskunta on vielä hieman epäileväinen. Huonoista tuotemyynnin kokemuksista on kuitenkin niin vähän aikaa, että väkisin myynti on tuoreessa muistikuvassa. ”Myytkö sä jotain” on edelleen yleinen kysymys puhelimessa. Hyvä vastaus on ”Kyllä, mutta vain, jos voin teitä tuotteellani tai palvelullani auttaa.” Ole siis rohkeasti myyjä.

 

Inhouse etulinjassa myynnin arvostuksen kasvattamisessa

Yksi myynnin peruslainalaisuuksista on toistojen merkitys tavoitteiden saavuttamisessa. Inhousen tavoite ja missio on kasvattaa myynnin arvostusta ostajakunnassa. Kun ratkaisukeskeistä ja ostajapersoonaa huomioivaa myyntitapaa toteuttaa mahdollisimman moni mahdollisimman useasti, pääsemme yhtenä rintamana tavoitteeseen.

Inhouselta löytyy apuja juuri teidän myyntinne kehittämiseen. Jokainen myyjä haluaa olla arvostettu – ei vain omassa organisaatiossaan vaan myös asiakkaissa. Meiltä saat mm. kenttäpäällikköpalvelut ja yhteiset workshopit, joissa ratkaisukeskeisen myynnin taitoja kehitetään. Myös supersuositut Powerbuukkaus-päivät ovat tilattavissa.

”Onnellinen työntekijä painaa töitä hullun lailla, ei sitä tarvitse erikseen piiskata.”

 

/Saara